Wees trots op wie je bent.

Roze Helpdesk

De Roze Helpdesk is erop gericht lhbt’ers zichtbaar te maken. Zodra het weer kan, gaan we structureel bijeenkomsten organiseren voor de leden. De ene keer een borrel, de andere keer een pubquiz. Vaste prik is het jaarlijkse bezoek aan Pride Amsterdam. Alles uiteraard op basis van vrijwilligheid.

Worstel je met je homoseksualiteit? Wil je meer weten over genderdiversiteit? Of wil je in contact komen met lhbt’ers binnen Avans? De Roze Helpdesk helpt bij vragen en organiseert leuke bijeenkomsten voor lhbt’ers (en voor iedereen toegankelijk).

 

Een student die het moeilijk vond om uit de kast te komen. Paula Contreras Carallada kon zich daar maar weinig bij voorstellen. De docent Scheikunde aan de Academie voor Techniek, Gezondheid en Milieu, dacht dat alle taboes rond homoseksualiteit en genderdiversiteit in Nederland wel waren beslecht. De werkelijkheid was anders. De student vertelde haar dat hij min of meer uit de kast was getrokken door een medestudent. Een traumatische ervaring. Daarop besloot Paula, zelf transgender vrouw, een platform op te richten voor lhbt’ers. Bij de Roze Helpdesk kun je terecht als je bijvoorbeeld worstelt met je seksuele geaardheid, als je vragen hebt over transseksualiteit of als je in contact wilt komen met andere lhbt’ers.

 

De Roze Helpdesk bestaat dit jaar 4 jaar. De aangesloten groep bestaat inmiddels uit 36 lhbt-studenten en docenten. Zij hebben onderling contact via een whatsapp-groep.

Paula: “De Roze Helpdesk is erop gericht lhbt’ers zichtbaar te maken. Onder normale omstandigheden laten we van ons horen op Coming outdag op 11 oktober en op Paarse vrijdag. Op Coming-outdag hijsen we de regenboogvlag en zitten we ergens in het  schoolgebouw om voorlichting te geven. Paarse vrijdag is op de tweede vrijdag in december. Op deze dag kunnen scholieren en studenten hun solidariteit met lhbt’ers tonen. We vragen dan iedereen paarse kleding te dragen of bijvoorbeeld paarse nagellak op te doen. Ook dan zijn we aanwezig in het gebouw en delen we dingen uit, zoals stickers en snoepjes.”

Aanvankelijk startte Paula op haar eigen academie. Inmiddels komen de leden van lhbt-groep vanuit verschillende domeinen. Zodra het weer kan, gaat Paula structureel bijeenkomsten organiseren voor de leden. De ene keer een borrel, de andere keer een pubquiz. Vaste prik is het jaarlijkse bezoek aan Pride Amsterdam. Alles uiteraard op basis van vrijwilligheid.

Paula: “Met de Roze Helpdesk willen we mensen verbinden. Ik merk dat afwijkende seksuele voorkeuren en genderdiversiteit nog altijd moeilijke onderwerpen zijn binnen Avans. Veel coördinatoren of studentbegeleiders weten ook niet hoe ze een student moeten begeleiden die met zijn seksualiteit worstelt. Die studenten kunnen bij de Roze Helpdesk terecht.”

Paula is COC-coördinator voor lhbt-groepen in het hoger onderwijs. Er is veel samenwerking tussen de helpdesk en het COC. Mocht je behoefte hebben aan extra informatie over een bepaald onderwerp of wil je in contact komen met lotgenoten buiten Avans, dan kan de Roze Helpdesk je ook een eind op weg helpen.

Paula streeft ernaar dat elke academie straks een eigen lhbt-groep heeft en dat Avans daarmee een voorbeeld is voor alle andere hogescholen. “Het uiteindelijke doel is dat elke lhbt’er binnen Avans voelt: hier mag je zijn wie je bent. Hier voel ik me thuis.”

 

Je kan jezelf direct aan de Roze Helpdesk whatsapp toevoegen via de onderstaande QR-code.
Je bereikt de Roze Helpdesk via roze.helpdesk.atgm@avans.nl.

Uiterste aanmelddatum: 07-09-2021

Wanneer Startdatum: 08-09-2021
Einddatum: 13-09-2023
Beschikbare plaatsen 986 van de 999
Locatie Breda
Kosten Gratis
Thema Persoonlijke ontwikkeling ,
Zelfstudie ,
Maatschappij
Tags Aarde , Academisch nadenken , Cultuur , Disruptieve Innovatie , Gedrag , Gezondheid , Innoveren , Kritisch Burgerschap , Maatschappij , Ontspanning , Praktijk , Recht

Reviews